بخشی از متن فایل (word) مبانی نظری مهارت های ارتباطی (فصل دوم) :
توضیحات کامل :دانلود فایل (word) مبانی نظری مهارت های ارتباطی (فصل دوم) در قالب فایل word در حجم 15 صفحه بطور کاملاً ویراش شده و آماده ارائه به همراه منابع استفاده شده و ...
توجه : عنوان اصلی فایل : مبانی نظری مهارت های ارتباطی ( پیشینه ندارد )
----------------------------------------------------------------
بخشی از متن :
مفهوم ارتباطات :
معنای ارتباطات فرآیندی است که هم تکراری و با هدف است. کلمه ارتباطات مشتق شده از واژه لاتین (communis) به معنای (To make common) یا “عمومی کردن”, “بخش کردن”, “بیان کردن, سهم بردن” یا “انتقال دادن” است. از طریق ارتباطات, مردم تحت تاثیر رفتار یکدیگر در گروهها قرار می گیرند. بنابراین ارتباطات به معنای شکستن موانع یکپارچکی انسانی است. و آن به معنای دستیابی به درک متقابل است. بنابراین ارتباطات همواره مستلزم حداقل سه عناصر می باشد:
- منبع یا فرستنده
- پیام
- مقصد یا گیرنده (پرادهان و چوپرا, ).
----------------------------------------------------------------
برخی تعاریف از ارتباطات :
بروکر ” ارتباطات عبارتست از انتقال معانی و هدایت یک پیام از یک شخصی به شخص دیگر “.
هولند ” ارتباطات عبارتست از کنترل رفتار از طریق توصیف و محرک تقویتی. و در تعریفی ارتباطات عبارتست از وادار کردن فرد پیام دهنده جهت انتقال محرک به تغییر رفتار در افراد دیگر “.
استیونس ” ارتباطات عبارتست از پاسخ تبعیض آمیز از یک ارگانیسم به یک محرک “.
وارن ویاور ” ارتباطات عبارتست از همه رویه ها به وسیله یک ذهن که می تواند بر دیگری تاثیر گذارد ” (به نقل از پرادهان و چوپرا, ).
----------------------------------------------------------------
مهارتهای ارتباطی :
مهارتهای ارتباطی به رفتارهایی اطلاق می شود که شخص می تواند از آن طریق با دیگران به نحوی ارتباط برقرار کند که به بروز پاسخهای مثبت و پرهیز از پاسخهای منفی منتهی شود (قبادی,).
----------------------------------------------------------------
ابعاد مهارتهای ارتباطی :
مهارت کلامی: عبارت است از گفتگو با کارکنان به صورت فردی یا گروهی, و برگزاری نشستهای مؤثر (آهنچیان و منیدری, ).
مهارت شنود: فرآیند کشف رمز و تعبیر و تفسیر پیامهای کلامی به طور فعال را, مهارت شنود گویند (رضائیان, ).
مهارت بازخورد: عبارت است از برگشت نتیجه پیام به فرستنده به طوری که فرستنده پیام از وضعیت ارسال پیام و دریافت آن آگاه گردد (رضائیان, ).
----------------------------------------------------------------
بخشی از منابع :
- آهنچیان, محمدرضا؛ منیدری, رمضانعلی, 1383, رابطهی مهارتهای ارتباطی مدیران با سلامت سازمانی, پژوهشنامهی علوم انسانی و اجتماعی, سال چهارم, شمارهی 12, صص 60- 41.
- الوانی, سید مهدی, 1385, مدیریت عمومی, تهران: نشر نی, ص 168 و 180 و 184.
- ترواثا, رابرت؛ نیوپرت, جین, 1374, اصول مدیریت و رفتار سازمانی, ترجمه عین الله علا , چاپ دوم با اصلاحات, تهران: انتشارات زوّار.
- حسینی نسب, داود؛ مصطفی پور, کبری, 1391, بررسی رابطه بین مهارتهای ارتباطی مدیران با سلامت سازمانی مدارس شهرستان پارس آباد در سال تحصیلی 89 – 90, فصلنامه علوم تربیتی, شمارهی 19, صص 40- 27.
- رابینز, استیفن پی, 1385, رفتار سازمانی, ترجمهی علی پارساییان و سید محمد اعرابی, جلد دوم, چاپ نهم, تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی, ص 590 و 584 و 585.
- رضائیان, علی, 1390, مبانی مدیریت رفتار سازمانی, چاپ یازدهم, تهران: انتشارات سمت.
- سید جوادین, سیدرضا, 1383, نظریههای مدیریت و سازمان, تهران: نگاه دانش, ص 385 و 384 و 387.
- شعبانی, حسن, 1387, مهارتهای آموزشی و پرورشی(روشها و فنون تدریس), جلد اول, تهران: نشر سمت.
- طبرستانی, غلامعلی, 1386, تئوریهای مدیریت, تهران: مؤسسه آموزشی عالی آزاد پارسه, بهار, ص 209 و 208 و 211 و 213 و 214.
- فرهنگی, علی اکبر, 1385, ارتباطات انسانی, چاپ دهم, تهران: مؤسسه خدمات فرهنگی رسا, جلد اول.
- فولادگر, بهروز, 1384, مدیریت و ارتباطات, روزنامه همشهری, پنجشنبه 3 شهریور, سال سیزدهم, شمارهی 3783, صص 7 – 10.
- قبادی, مجید, 1387, مهارتهای ارتباطی, ماهنامهی بانک ملی ایران, اسفندماه, شمارهی 150.
- Pradhan, N. & Chopra, Niti 2008. Communication Skills for Educational Managers: An Exercise in Self Study. First Published, Dehli: Book Enclave.